”Elbilar släpper ut mer giftiga partiklar än vanliga bilar”

Elbilar och elhybrider orsakar mer partikelutsläpp från däck, bromsar och vägslitage, jämfört med konventionella fordon. Det är slutsatsen i en studie från Edinburgh University.

Partikelutsläpp från däck, bromsar och vägslitage är giftigare än avgasutsläpp från moderna bilar. Och partikelutsläppen från el- och hybridbilar är betydligt större än partikelutsläppen från alla moderna, konventionella bilar, enligt en studie som publicerats i forskningstidskriften Atmospheric Environment.

Forskarna använde bland annat data från praktiska tester utförda av bilindustrin och av olika brittiska myndigheter. De kom fram till att däck, bromsar och vägbana slits mer ju tyngre fordonet är, och att "EV:s" (electric vehicles) väger cirka 24 procent mer än motsvarande bensin- eller dieselbilar.

Gordon Strömfelt, elbilsexpert på Gröna Bilister, tycker dock att begreppet EV är en aning oprecist i sammanhanget.

– De kan möjligen syfta på laddhybriderna, som ju har dubbla drivkällor utöver batteriet. Men jag har svårt att tänka mig att en helelektrisk bil väger nästan en fjärdedel mer än sin fossildrivna motsvarighet, säger Gordon Strömfelt.

En snabb jämförelse antyder att viktskillnaden mellan helelektriska och konventionella bilar varierar mycket mellan olika fordonsklasser. Tjänstevikten hos en e-Golf är 1 585 kilo mot 1 397 kilo hos en Golf Diesel (elversionen är alltså "bara" 13 procent tyngre), och en Mercedes B-klass ED är 21 procent tyngre än en vanlig B-klass (tjänstevikt 1 725 kilo respektive 1 420 kilo). En VW Up väger 929 kilo jämfört med 1 214 kilo för en VW e-Up: elversionen är alltså hela 31 procent tyngre.

– Men tillverkarna jobbar med att få ner elbilarnas vikt. De experimenterar till exempel med kolfiber och andra lättviktsmaterial, säger Gordon Strömfelt.

Oavsett viktförhållandena ställer sig Gordon Strömfelt frågande till studiens resultat.

– Vad gäller bromsarna så slits de betydligt mindre i en elbil, eftersom man motorbromsar mycket mera. Resultat från verklig körning i taxibranschen visar att elbilarnas bromsar håller mer än dubbelt så länge som bromsarna i vanliga taxibilar, säger han.

Däckslitaget kan Gordon Strömfelt inte uttala sig om med säkerhet.

– Men jag är väldigt tveksam till att elbilar skulle slita hårdare på däcken, alla elbilar säljs ju med lättrullande däck för att öka räckvidden, säger han.

Källa: www.nyteknik.se