Elbilen – en vanligare syn på vägen

Svenskar köper fler elbilar för varje år som går och trenden visar inga tecken på att vända. ”De som köper elbil idag gör det av miljöskäl eller den billiga förbrukningen”, säger Allan Thorsell från Nordiska bil.

Elbilarna är på frammarsch i Sverige, 2012 fanns 800 registrerade elbilar i Sverige, men idag rullar 8 975 bilar omkring i Sverige som drivs helt och hållet av elmotor. På fyra år har antalet mer än tiodubblats, detta enligt intresseorganisationen Elbilsstatistik.

Elbilarna är inte riktigt lika populära i Norrbotten som i södra Sverige men Allan Thorsell, märkesansvarig för Nissan på Nordiska bil, berättar att de sålt 30 stycken de senaste två åren.

– Jag tror det bara är början. Tekniken går framåt och elbilar idag är väldigt driftsäkra och har bra räckvidder, säger han.

Att de inte är lika populära i Norrbotten tror han delvis har att göra med kylan.

– En elbil drar i regel 30 procent mer i vanlig körning när det är riktigt kallt. När vi testade Nissan Leaf som vi säljer så körde vi 15 mil när det var 26 minusgrader ute, på sommaren går den 25 mil, säger Allan Thorsell.

Men just nu är det inte tekniken i bilarna som skulle kunna hämma utvecklingen, anser Allan, istället är det infrastrukturen som måste hållas koll på.

– Ingen vill köpa en elbil om det inte finns tillräckligt med laddstationer och ingen vill sätta upp laddstationer om ingen bil laddar där. Båda väntar ut varandra men infrastrukturen måste komma först, säger han.

Trots det tror han att väldigt många Norrbottningar skulle klara vardagen med en elbil, något som skulle vara bättre för både miljön och förarens plånbok.

– Den största delen av laddningen sker ändå hemma. Bilen vi säljer drar ungefär 2 kilowatt per mil vilket blir ungefär 1,40 kronor per mil. Någon som bor i till exempel Piteå men pendlar till Luleå varje dag kan ha bensinkostnader på flera tusen kronor i månaden, för pendlarna finns mycket pengar att spara, säger han.

Hybridbilarna, som drivs av både el och fossila bränslen, är ännu populärare än elbilar och antalet registrerade i Sverige är idag 18 000. Fyra år tidigare var det antalet 415.

Men hybridbilarna har fått för bra rykte menar Allan Thorsell.

– De går i regel tre mil på el innan de kopplar över till bensin. De drar fortfarande mycket bensin och jag tror att elbilarna kommer att ta över mer bara infrastrukturen kommer, säger han.

– Viktigt är att det inte blir långsamma laddare där det tar 24 timmar för bilen att ladda, då vill ingen använda dem. Vissa kan ladda bilen fullt på 30 minuter, men de är såklart dyrare, säger Allan Thorsell.

Källa: www.nsd.se