Nevs miljardsatsar på elbilar

Nevs, som tagit över Saab Automobile, ska börja tillverka elbilar i en ny fabrik i Kina. Men stora delar av bilen kommer att göras i Trollhättan och bolagsledningen säger nu att man har finansieringen klar på hela 20 miljarder kronor.

Företagsledningen på Nevs (National Electric Vehicle Sweden AB) är optimistisk inför framtiden. För efter flera år av kris, där bolaget var tvungen att stoppa tillverkningen av den gamla bensinbilen 9-3 och tvingades gå igenom en rekonstruktion, är bolaget nu skuldfritt.  Och planerna för framtiden är stora när pengarna ska komma från Kina.

Banklån på miljarder

– Vi har gjort avtal med två kinesiska banker: Bank of China och China Development Bank, säger Nevs vd Mattias Bergman och fortsätter:

– Det handlar om ett ramavtal som sträcker sig en bit över 17 miljarder kronor. Det är en viktig del i finansieringen av affärsplanen.

Dessutom har bolaget fått in nya kinesiska delägare som skjuter till ytterligare tre miljarder kronor. Så totalt rör det sig om en kinesisk satsning på hela 20 miljarder kronor för att tillverka elbilar. Planerna går i ett första skede ut på att göra en elbil av Saabs gamla bensinbil 9-3:an.

– Det är nog en väldigt bra affär för kineserna. De får en krocksäker bil som är väldigt utprovad, säger John Andersson som är lagledare i produktionen.

Provserie från Trollhättan

I den gamla Saabfabriken i Trollhättan pågår arbetet för fullt med att göra i ordning en provserie av elbilar som ska sändas över till Kina för att få ett godkännande för tillverkning där. Och arbetet med att bygga en fabrik har redan satt i gång i kuststaden Tianjin som ligger öster om Peking.

 Där finns också utvecklingsbolaget THT som gått in som delägare i bolaget. Och den högste chefen åkte själv över till Trollhättan i februari innan beslutet fattades.

– Vi hade hjälp av teknisk expertis och vi kom fram till att Nevs teknologiska kompetens var mycket stark, säger THT:s styrelseordförande Ni Xiangyu.

Kontakter med toppskiktet

Att få i genom en satsning på 20 miljarder kronor kräver goda kontakter inom Kinas administration. Och det har Nevs huvudägare Kai Johan Jiang enligt bolagets ledning.

– Han når ända vägen upp till toppledningen i Kina, säger Nevs Vd Mattias Bergman.

Den nya fabriken I Kina kan innebära  att nya jobb skapas i Trollhättan. För karossen och många av delarna i bilen ska tillverkas i Sverige och skeppas över till sammansättningsfabriken i Kina. Därför hoppas man kunna börja anställa personal till produktionen i Trollhättan igen nästa år.

Anställningar 2017

Efter semestern år 2017 ska serieproduktionen sättas i gång i liten skala och det innebär att ett par hundra personer behöver anställas om planerna går i lås.

– Jag hoppas att om ett eller två ska det vara fullt med folk här som bygger, säger montören Thomas Pettersson

Men den stora expansionen i Trollhättan sker först senare, när Nevs ska börja sälja elbilar även i Europa Och den stora frågan är förstås om Nevs kommer att lyckas. För gamla Saab Automobile förlorade många miljarder kronor de senaste årtiondena. Och även med Nevs som ägare har förlusterna fortsatt i stor skala.

Källa: www.svt.se/nyheter/ekonomi