Pulsat magnetfält visar elbilens laddpunkt

Att parkera elbilen exakt över laddspolen för induktiv laddning är nästan omöjligt. Nu finns en metod att navigera mot laddpunkten med centimeterprecision.

Induktionsladdning av elbilar betraktas som en av de avgörande lösningarna för ett genombrott för eldrift. Hanteringen av otympliga och smutsiga kablar liksom olika lösningar för anslutningarna verkar avskräckande på elbilskunderna. Dessutom är trådbunden laddning ett lätt mål för vandalism.

Flera biltillverkare har de senaste åren visat metoder för att slippa kabelhanteringen och ladda induktivt. Ett problem är då att parkera så att mottagarspolen i bilen hamnar i optimal position över laddspolen i marken.

Vid universitetet i Stuttgart har man nu tagit fram en metod att parkera elbilen med centimeterprecision över sådana laddspolar.

Inom forskningsprojektet Bipolplus utvecklades sensorer som arbetar med pulsade magnetfält vid låg frekvens i stället för sinusformade. Därigenom minskar störande växelverkan med metallen i bilens underrede.

Högkänsliga magnetfältssensorer monterade i bilens underrede känner av de magnetiska pulserna och skickar informationen till en styrutrustning i bilen. En speciell algoritm beräknar därefter positionen för laddspolen.

Allt presenteras på en bildskärm för föraren, som kan manövrera bilen i exakt position mellan bil och laddspole. För den prototyp som tagits fram och provats fungerar tekniken på avstånd upp till 1,5 meter. Det spelar ingen roll i vilken riktning bilen körs över laddspolen.

I det fortsatta utvecklingsarbetet ska Stuttgartforskarna nu se till att positioneringshjälpen kan träda i kraft på större avstånd än 1,5 meter och optimera signalbearbetningen.

Källa: www.nyteknik.se