Fler elbilar säljs i Sverige

Det har sålts tre gånger så många elbilar i Sverige under första halvåret, jämfört med samma period i fjol. Men fortfarande är försäljningen mycket liten och Sverige halkar efter flera länder, till exempel Norge.

Nu behöver svenska politikerna göra mer för att öka försäljningen, anser branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén.

– Norge är nummer ett i världen, Holland är nummer två och sedan finns det vissa delstater i USA, till exempel Kalifornien, som är väldigt långt fram. Men vi skulle kunna vara mycket längre fram om regeringen och politikerna tog tag i det här på ett vederhäftigt sätt, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén till Ekot.

Elbilsförsäljningen i Sverige ökar. Men ligger fortfarande på en låg nivå, säger Bertil Moldén. Under det första halvåret i år såldes 1 533 elbilar, vilket är ungefär tre gånger fler än motsvarande period i fjol. Men det är mindre än en procent av alla bilar som nyregistrerades i Sverige under första halvåret. Moldén menar att det bland annat beror på att en elbil är mycket dyrare än en vanlig bil.

– Det kostar ungefär 150 000 till 200 000 kronor extra och privatpersoner tycker det är en för hög tröskel för att ta det steget, säger han.

Försäljningen är också betydligt lägre än i oljelandet Norge, där drygt 18 procent av alla nya bilar är elbilar. 13 659 elbilar såldes där under första halvåret, nästan nio gånger fler än i Sverige.

Det beror på flera saker, tror Christina Bu som är generalsekreterare på den norska elbilsföreningen. Bland annat att på skattelättnader och att de får köra i bussfilerna, säger hon.

– Norge har en bra elbilspolitik. De ena man har gjort är att säkra att bilarna kan konkurrera i pris. Det gör elbilarna genom att bilavgifterna på vanliga bilar, och speciellt bilar som släpper ut mycket koldioxid, är väldiga höga, säger hon.

För att öka försäljningen av bland annat elbilar i Sverige finns idag en supermiljöbilspremie som ger upp till 40 000 kronor.

Regeringens mål är att ersätta den från 2017 med ett bonus-malus-system som gör att miljöanpassade fordon får en bonus, medan fordon med höga utsläpp av koldioxid får högre skatt. Dessutom har regeringen nu satsat pengar som bland annat ska gå till att bygga ut laddplatser för elbilar.

Men Bertil Moldén och Bil Sweden tycker att politikerna i Sverige gör för lite och de borde kopiera det som görs i Norge.

– Inte bara använd ord, utan det måste också finns verktyg, säger han.

 

Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6222480